Saturday, May 16, 2015

My new book

It has been many years since I wrote my first and only book. It was published sometime in the early 80s and called "Chess Malaysia", a collection of games and essays on chess in Malaysia.

The Veresov is is an opening that I have been playing for over 30 years. Today I am proud to announce that my book "The Veresov: Move by Move" is being published by Everyman Chess, a well known international chess publisher. It will be available by end May or latest by June 2015.

You can download a sample pdf here.

I will receive a limited copy of the book from the publisher and if anyone wishes to place an order from me, you may email me at the address on the "Contact Me" tab.

6 comments:

Ilham said...

Wow Jimmy!

Congrats...
Another first (first Malaysian to produce international chess book) from Malaysia's first IM.

Next book should be 'Budapest Gambit' ! :)

Unknown said...

i have ur first book chess malaysia!!!

Unknown said...

OPENING merupakan perkara penting dalam catur,bahkan para GM menghabiskan masa berjam-jam untuk studi opening,varisasi dan pergerakan baru dipanggil novelty.Namun,di Malaysia kita dapati opening dipelajari begitu sahaja,dan apa yang dititikberatkan ialah middle dan endgame.Benar,"no ending to endgame" tetapi bagaimana kita dapat sampai ke ending tanpa advantage ataupun kita sekadar bagi buah equal,exchange Queen dan gamble di endgame dengan harapan lawan kita tidak pandai atau buat kesilapan?

IM JIMMY LIEW di dalam bukunya yang pertama "Chess Malaysia" mengatakan bahwa satu senario di Malaysia ialah mereka rasakan opening benda yang mudah,namun apabila bermain diperingkat yang lebih tinggi iaitu dengan negara lain,mereka sudah tumpas dari opening lagi.Walaupun buku itu ditulis tahun 80 an,namun ia masih relevan,Secara ringkasnya,kalau di Malaysia,memang lepas,tapi kalau wakil negara,tak lepas.National Master,FM,IM yang ada dinegara kita ini sudah tentu mempunyai pengetahuan opening yang bagus.

Namun,adakah ia sekadar di hafal dan dimuntahkan di papan catur?Hafal dan faham adalah cara terbaik,,kerana jika tidak,apabila lawan keluar dari apa yang kita hafal,kita tidak tahu bagaimana hendak memikirkan gerakan seterusnya.Setiap gerakan catur ada logiknya..Contoh apabila gerak e4,kita mahu mengawal center kerana prinsip" siapa control tengah dia akan kawal permainanan".Apabila Hitam balas c5 contohnya,ia tidak ketinggalan mahu kawal tengah..perjuangan diteruskan Nf3 ,develop buah dan teruskan kawalan,Hitam terus melawan,kali ini dia memilih d6..

Jadi,pemahaman opening amat penting atau kita akan "walking into opponent's trap".Atau,tanpa kita sedari,pihak lawan akan hanya dapat sedikit advantage,tetapi dia hold advantage sehingga ke posisi menang walaupun buah sama.Oleh itu,faham dan dalami opening,gunakan logik,dan perlu pandai manipulasi lawan yang keluar dari opening untuk cari "advantage" dan gunakan sedikit demi sedikit untuk hold sehingga lawan tersiksa.Kalau tidak,lawan akan mampu bernafas kemabali dan kita akan kepenatan kerana lepaskan advantage begitu sahaja.

Mungkin cara kita belum sampai kepada cara GM,tetapi sekurang-kuragnya,berfikir cara seorang NM!!

Oleh:Hanif Abas 20.5.15 rating national 1722

Jimmy Liew said...

Thank you for your comments!

Peter Bøgh Larsen said...

Hi Jimmy Liew, I like to play veresov my self, and I started out with The wicked Veresov Attack by Andrew Martins and I´m wondering how familiar you are with veresov you self? I coudn´t find so many games you have played. I would like to know what level you think the chess player should be to understand the book, and what level is this book made for? if you should chose a rating group for the players.

Jimmy Liew said...

I have played Veresov over 30 years. I do not play so much internationally so maybe you will not find my games. But I have 10 of my own games in the book. This is not written for very high level players. I am guessing 1200-2200 rated will find it useful.

Post a Comment